Moped

AM-körkort – 5395:- (Fastpris)

8 timmar Teori, 4 timmar körning, Datatester via elevcentralen, Böcker.

Kursstarter 2024

Bokas via e-handel eller ring 090-13 35 53

OBS!! Teorikursen är digitalt via zoom, länk skickas ut dagen före kursen äger rum till angiven emailadress.

AM-böcker hämtas på kontoret innan kursstart!

Övrigt

Ansökan om körkortstillstånd (ett måste för att få övningsköra och skriva sitt teoriprov)

• Utbildning

• Minst 8 timmar obligatorisk teori, uppdelad på 4 tillfällen á 2tim varje gång. Teorin syftar till skapa förståelse och kunskap om hur du bör tillämpa de regler och bestämmelser som gäller vid körning i trafik.

• Minst 4 timmar körning. Körövningarna syftar till att skapa ett säkert handhavande av mopeden. Vi övar start och stopp, styrning och balans samt bromsning under olika farter och förutsättningar. Vi kommer även att öva i stadstrafik och på mindre landsvägar för att lära ut ett säkert och riskmedvetet beteende i trafiken.

• Trafikskolan rapporterar in att du är godkänd på utbildningen till Transportstyrelsen

• Trafikskolan bokar ditt kunskapsprov på Trafikverket

• Godkänt Kunskapsprov = AM-körkort

* Man kan påbörja utbildningen redan vid en ålder av 14 år och 9 månader, däremot måste man ha fyllt 15 år för att få skriva sitt teoriprov på Trafikverket.

OBS! Om du som elev vill skriva ditt teoriprov med förlängd provtid eller vill få det muntligt så måste du/ni i god tid ansöka om det till Trafikverket. Ansökningsblanketter finns på körkortsportalens hemsida.